Monday, August 25, 2014

I'm officially pregnant! - Part 1


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah......

Syukur Ya Allah..... Persoalan selama 2 minggu ni telah pun terjawab. I'm officially pregnant!!! ^_^
Hah kenapa ada official2 pulak...

UPT Negative times 4 (UPT -ve  X 4)

Alkisahnye bermula pada bulan Ramadhan yang lepas. Dari awal hinggalah ke penghujung puasa penuh je takde ponteng2. Maka hati berasa sangsi. Kawan2 dan jua suami suruh buat UPT tapi rasa tak nak mengharap sangat. Sebab pengalaman sebelum2 ni memang delayed period tapi bila buat UPT asyik negative je, sampai 3 kali.

Malam Ramadhan terakhir aku sudah pun berada di rumah orang tua di KL. Wah nampak gaya macam puasa penuh sebab tanda2 nak datang bulan memang tak kunjung tiba. Lalu di beli 2 set UPT pada malam aku sampai di KL, lepas ambil suami di rumah kakaknya di Shah Alam. 

Di sangka panas hingga ke petang rupanya hujan renyai di tengah hari. Tiba2 malam tu jugak mula keluar brownish staining, yg ku sangkakan permulaan nak period. Tapi sangat aneh, datangnya sangat lewat dan tiada sebarang petanda pula. Aku pun buat jugaklah UPT tu untuk sedapkan hati mengatakan ia adalah betul2 darah haid. Phuh! Negative... ok memang haidlah begitu.. 

Maka aku pun beraya awal seharilah kiranye di situ.. 

Seminggu berlalu dan cuti raya pun berakhir. Masuk hari kedua aku start kerja iaitu hari kelima bleeding, darah period masih tak berjalan lancar seperti kebiasaannya. Masih segan2 silu begitu. Which is sangatlah aneh bagiku. Dan ada masa2nya pula rasa loya2 di anak tekak dan perut, hingga satu malam tu lepas isya terus humban badan atas katil hingga ke subuh sebab loya yang teramat sangat.

Keesokan harinya aku panjangkan suara hati kepada suami yg di KL akan kekeliruan hati. Suami pun suruh buat UPT lagi sekali. 

"Erm, nak buat lagi ke? tapi hari tu negative.." kataku yg masih dalam denial state. UPT negative dah 4 kali sebelum ni (termasuk yg terakhir pada malam last Ramadhan tu), nak buat lagi dan menerima result negative lagi adalah sangat lah menyedihkan oke. Sebab tu aku tak terburu2 buat masa missed period masa bulan puasa aritu. 

"Buat je... mana tau, ade rezeki... hehe" kata suami cuba menyakinkan. 

Aku pun bersetuju. Hajat hati nak buat esoknya, tapi takut pulak kalau2 positive, makin berlambak2 solat nak kena ganti nyah oi! Maka aku pun buat malam tu jugak....there and then, tengah2 malam, lepas balik dari kerja. 

Dengan kuasa Allah, POFFF! Double line!!...Alhamdulillah! haha.... nak tergelak ade nak nanges pun ade. 

Nak gelak happy sebab tak sangka2...saat2 tak sangka2 ni pulak dapat surprise, Ya Allah seronoknye..... Lepas tu nanges sedih pulak sebab aku tengah bleeding....waaaaaa ianya bukanlah sesuatu yang indah... !

Maka hati pun berbuah dua rasa dalam satu masa. Gembira, dan takut. Sangat gembira dan tak percaya. Pernantian selama setahun, hampir setahun (Syawal 2013 - Syawal 2014) membuahkan hasil. Alhamdulillah..alhamdulillah... Dan gembira bila suami gembira... =)

Tapi, tak boleh nak happy sangat sebab nasibnya belum diketahui. Intrauterine kah? Di dalam rahim atau di luarkah, hingga ia bleeding begini? Survive kah dia dengan keadaan aku macam ni?... 

Dipendekkan cerita, aku pun mintak tolong member MO O&G scan kan... Alhamdulillah intrauterine. Tapi masa tu baru 6weeks ++, so memang tak nampak jantungnya lagilah. Kawan tu suggest aku terus jumpa Boss (pakar O&G) sebab masalah bleeding yang lama, almost 2 weeks masa tu... 

Hati memang tak tenang, kerja pun tak fokus. Tak tahu nak rasa apa, nak pujuk hati macam mana..


To be continued.....










No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...