Tuesday, December 4, 2012

Hospital kerajaan ni lambat!...Adohai.....

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH =))

Alhamdulillah...syukur atas segala nikmat...

Hidup lg aku di bumi Muar yg subur ni. Alhamdulillah semua kekusutan2 yg aku ngomelkan secara rambang dlm entry2 yg lepas dah beransur pulih sikit demi sikit.... Alhamdulillah.. syukur.. =)

Quite sometimes jugaklaa I left this blog unattended. So many things happened and still happening.. Hehehe.... 

But now Im here writing again.... just to let out pieces of thought yg membuatkan aku rase senak kepala. Biasanya aku tak suka tulis perkara2 yg tak best dalam blog ni atau kat memane sebab I just dot wanna read n remember it again anymore... but this time this thing is really eating me in and out. Geram sebab I was 'defeated', unable to stand for myself... I wish I was strong enough to fight back, huwarghhh....

Ok ape bende yg aku kecohkan sangat lately... pasal ade org meroyan marah2 tak tentu pasal. Aku malas nak cerita ape ceritenye. Tapi just nak concludekan perkara yg tersirat dan sampaikan pesanan dari hati ke hati.

Aku sbagai rakyat biasa kat malaysia ni macam org lain jugak. Bile sakit, pegi klinik atau spital kerajaan. Aku sendiri pun pegi sebagai pesakit dan aku pun bawak ahli keluarga aku pegi spital utk dapatkan rawatan, jumpe doktor kat klinik, ambik ubat, atau masuk wad, atau menjalani pembedahan atau pape prosedur kat  klinik atau spital kerajaan.

Dan sebagai org yg menerima perkhidmatan2 tu mestila kite nak dilayan dgn baik, cepat, efisyen dan marvelous. 

Tapi bila dah berada di pihak yg memberi perkhidmatan, baru aku paham situasi sebenarnye. Dah paham lame dah, tp skrg ni bertambah2 paham dan merasainyelah. 

Memang aku akui perkhidmatan kerajaan ni lambat. Tapi pernahke korang fikir kenapa lambat? 

Salah sorang rakan sekerja aku pernah kena komplen sebab lambat siapkan discaj patient, siap kluar dalam akhbar metro lg. whaddefish! Ingat discaj kau sorang je dia nak siapkan??

Pernah kah kalian terfikirkan yg membuatkan lambat tu bukan kami pekerja2 yg memberi perkhidmatan ni, tapi SISTEM tu sendiri. 

Kalau korg rase perkhidmatan ni lambat dan membengangkan korg sangat, kenapa tak buat komplen kat pihak yg buat sistem ni untuk ubah sistem yg sedia ada ni kepada sistem 'ikut-suka-hati' kau?

Contohnye skrg bile nak discaj patient utk kluar wad (bg balik rumah la senang citer), kena siapkan discaj summary, isi borang itu ini, isi slip ubat, bagi MC, kadang tu kena lari sane sini utk dapatkan cop & tandatangan MO (medical officer) untuk MC tu, pastu kena cek itu ini, cek mak, cek baby, etc etc... pastu nurse plak kena siapkan billing die, kena callkan klinik dan ambik tarikh appointment patient tuu.... banyak benda tahu, banyak prosedurnye untuk nak discajkan sorang patient tu.... wah aku pon pening nak mengingatnye. 

Kadang tu tengah2 buat discaj ade plak pesakit lain ade masalah, kenalah pegi tengok dan setelkan kes2 yg emergency tu. Maka makin lambatlah siap bende tu. 

Kitorg ni dah nak muntah buat discaj dr pg smpai tghari. Kadang tu sampai petang pon tak siap2 lg kalau ade yg kena review petang baru boleh balik. Malam pon ade jgk yg sambung buat, atau pun siap2 tulis summary untuk patient yg ade harapan nak kena discaj esoknye supaya esok cepat sket boleh siap.. 

Jadi anda2 yg tak puas hati ni, kenapa tak suruh je orang atasan tukar je sistem. Kalau patient tu doktor pakar dah benarkan balik, dia terus je boleh bungkus kain baju dan keluar dari wad sambil lambai2 je kat misi2 dan dokte2 kat wad. Tak payah tunggu discaj summary, referral letter la, slip ubat la MC segala bagai, mahu?... kalau boleh la.... aku cabar korang pegi ubah sistem ni jadi sebegitu senang. Atau pun sekurang2nye semudah dengan hanya menulis dalam 1 dokumen je, patient tu dah boleh balik rumah sambil nyanyi lalala turun lift hospital.... Korang senang, kitorg pun laaagi senang dan gembira...

Ingat kitorg suka2 tahan pesakit2 tu dalam wad lame2? Kalau boleh memang nak bg balik secepat yg mungkin. Sape suka duduk wad beb? Tp tak semudah itu nak lepaskan mereka, tahu. Kalau demam lg dah bagi balik, karang pengsan  pulak kat rumah, doktor jugak yg kena jawab. 

Jadinye kat sini nak cakap, dah sistem tu, prosedurnye macam tu, sebab tu lah prosesnye lambat sket...

Bile pegi bank, reti je kau nak isi borang, ambik nombor dan duduk diam2 tunggu giliran dipanggil. Pastu bile dah jumpe pegawai bank boleh plak kau tunggu lg die uruskan itu ini berjam2. Bile pegi sopping, pandai plak kau beratur bile nak bayar, atau beratur nak beli tiket wayang. Bile nak byr bil ke renew roadtax ke renew lesen memandu ke pape reti plak kau ikut prosedur tempat tu. Takde plak kau nak redah atau komplen kenapa kena kena tunggu lame? 

Tapi bile jejak je kaki kat tempat yg bernama HOSPITAL, mula la tetibe jadi prejudis. Mata melilau tengok orang semacam je. Tunggu je mencari kesilapan kami2 pekerja makan gaji ni, daripada guard, penjaga kaunter, misi2nye sampai la ke houseman2, MO dan doktor pakar pon kau nak bambu dan kondem dan komplen itu ini pantang ade silap sikit. Ciss. 

Orang tu punyelah bertungkus lumus nak pastikan semua keperluan kau dibuat dengan teliti. 

Yang aku paling takleh terima tu siap ada yg marah2 sebab prosedurnye lambat. Padahal prosedur tu memang dah macam tu, takleh nak buat hape dah... Waima kau telipon pengarah malam2 buta pon, aku rasa kau yg akan malu sendiri. Helo brader, bukan kau sorang je yg ade ahli keluarga dalam spital ni. Kalau tak suke lambat, tak boleh expect kelambatan, sila jangan jejak kaki kat spital kerajaan.

Dalam wad aku baru2 ni ade sorang patient yg 3-4 kali kena postpone pembedahan dia, ya Allah kesian kitorg tengok.. tapi nak buat macam mana, dah memang kena utamakan kes2 yg lebih emergency... tapi akak tu rilek je bersabar.. dah la dengan nak menjaga n menyusukan baby baru brape hari umurnye... kena duduk ward berhari2.. Allah... 

Aku bukan nak mengiktiraf kelambatan sistem kat spital kerajaan ni, tapi aku nak orang faham. Name pun hospital.... makanye urusan kita semua berkaitan dengan orang, nyawa orang, kesihatan orang, patient's well being,... takkan nak main cincai2 touch n go je? Kalau buat cincai2 kang orang komplen jugak... adohai..

Aku pernah jaga clerking bay sorang2 sebab masa tu kawan2 yg sepatutnye ade kat situ terpaksa pegi orientasi hospital. Malangnye masa tu patient datang bertubi2. 2 orang kat atas katil, lagi 3-4 orang tengah duduk menunggu giliran. Betapa stressnye aku rase. Aku bukan rasa stress sebab banyak kerja sampai x cukup tangan masa tu, tp aku stress sebab kesian tengok diorg menunggu lama. Ya Allah, serba salah sangat tengok patient2  tu tunggu lama. Tapi nak buat macam mana... dah memang macam tu.. aku kena la setelkan sorang2 satu2.. 

Kena clerk, tanye ape masalahnye betul2, pastu periksa @ examine, then ambik darah, pasang CTG (untuk cek jantung baby).. kang CTG tak cantik kena cantikkan dulu... pastu kena call MO untuk inform atau discuss kes tu... Kan banyak tu prosedurnye... Takkan aku nak dtg tengok, senyum2 tanye kabar patient pastu terus suruh diorg balik, camtuh?

Lagi yg kitorg takleh terima jugak, dah datang hospital tp bila kena masuk ward, taknak masuk plak... Kalau taknak masuk ward kenapa datang hospital?.... Adohai.. 

Masa mak aku admitted sebab asthma tahun lepas aku dah bgtau dia siap2, maybe kena masuk ward nih.. sebab dah 2-3x nebulized (sedut oxygen) kat klinik tak ok2 jugak. Mak memang payah nak dibawak pegi spital kalau bab2 emergency ni. Tapi bile dah pujuk, explain bebetul n bila mak dah setuju masuk wad baru aku bawak dia gi spital cepat2..

Kat ED (emergency department) mak kena neb lagi 5x.. dari pukul 9mlm smpai pukul 4pagi, last neb dia kat ED... tapi kitorg tak meroyan pon... rilek je duk kat asthma bay tu, borak2, tengok tv, sampai aku siap tertido2 lagi tunggu mak kena neb berulang2 kali, ambik darah, cucuk ubat pastu xray.. 

Mase tu aku student lagi kot, belum keje lagi tp aku bleh je faham bile pegi spital ni memang kena banyak menunggu.... Aku pon paham houseman tu banyak keje lain selain attend mak aku, aku faham nak tunggu MO die turun tengok mak aku bukan semenet dua, malah berjam2. Aku faham je kalau kena masuk ward lagi lambat kena tunggu dan macam2 hal pulak kena buat sebelum boleh masuk ward. Aku boleh je paham bende yg dinamakan PROSEDUR... 

Korang nak kate kat aku,  "Ala, mase tu kau medical student, memang la faham,"... tp orang yg marah2 aku semalam mengaku dia DAH 15 TAHUN KEJE DALAM KEMENTERIAN KESIHATAN NI tapi bende lambat 5 jam dia dah gelabah dan meroyan2?? Apekejadah. 

Jadi anda2 semua pun,... tolong la faham...... Janganlah menunjukkan kebodohan diri sendiri dengan bertindak terlalu agresif kekonon nak tunjuk diri tu hebat, tahu semua bende dan kau tu je yang betul.. 

Kalau tak puas hati takpe, kitorg pun paham, kitorg sendiri tak puas hati dengan sistem yg rumit dan complicated ni... tp nak buat cemana. Jadi kalau ade pape yg tak puas hati tu datangla bincang elok2. Kitorg takdenye sampai nak berperang kalau korg nak tanye apape kemusykilan... 

Yang kelakarnye bile pesakit tu rilek je, boleh je paham bile kite explain kat dia, tapi ahli keluarganye yg react lebih2.... Adohai.....

Okla tuh dah la aku nak tido... penat aku membebel pepanjang... 



Oh yea,,,  Korang jangan terkezut kalau nama aku keluar dalam sorat kabar metro esok lusa okay... hahahaha! babai.... 


Wassalam =)


Desclaimer: I ain't say anything about 'negligence'.. it is totally, obviously fall into different chapter than this 'lambat' issue. 




6 comments:

Ain bintu Amir said...

fuh!
terasa bahangnye bace post ko kali ni. hehehe. bile bace ni baru paham ape senarnye yg berlaku.

bertabah ndea! :)

Ndea Anuar said...

Meluahkan prasaan! hoho!! :D

Ndea Anuar said...

Trime kasih kerana memahami.. hehe

Ijan Ayu said...

Sabar ye ndea :)

Anonymous said...

Hahahaha...bekeng

Ndea Anuar said...

kak ayu ijan - huh memang sabar habes...rase nak sembur balik tp sabarrr jee... sbb klu x nti kerana nila setitik 1 spital dapat nama.. haha

anon - heh xpe la skali skale meluahkan prasaan haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...