Sunday, July 22, 2012

Diari 1 Ramadhan - Bila-bila masa je

Alhamdulillah 1 Ramadhan tiba lagi. Alhamdulillah jasad ini, nyawa ini masih diberi kesempatan untuk mencuci dosa2 lalu dan mengumpul barang sedikit bekal buat ke sana nanti. Entah esok atau lusa. Atau sebentar saja lagi.

Sehari sebelum 1 Ramadhan, (Jumaat, 20 Julai 2012) kami dikejutkan dengan berita pemergian salah seorang jiran kami. Dipanggil menghadap Sang Pencipta pada usia 47 tahun, meninggalkan beberapa orang anak, yang kecil sekali berusia 6 tahun. Allah.. 


Dah ready nak kena usung? Doa2lah semoga mayat kita nanti akan diusung dengan berhati2. [source]


Sesungguhnya ajal, maut itu pasti. Mati itu pasti. Sakaratul maut itu pasti. Semua ada giliran masing2. Kecik ke besar ke, muda ke tua ke atau dah tua tapi nampak muda, atau muda tapi perangai macam orang tua, ah ape2 ajelah. Semuanya akan mati. 

Yang bestnye, kita tak tau bila masa kita. Best sebab bila tak tahu bila masanya, dan bile kita sedar yang kita boleh mati bila2 masa, kita akan takut, dan baru bersungguh2 nak buat persiapan. Baru nak berazam untuk berubah dan macam2 lagi. Alhamdulillah..

Amacam, dah ready nak duk sini? Oh ye, gelap, hitam ok. Takde tingkap awan2 tu sume takde. [source]


Hidup yang 50-60 tahun aje ni beria-ria kita buat simpanan, kumpul harta supaya tak kebulur untuk kehidupan yang kita pun tak pasti dapat hidup ke tak. Kita pun tak pasti sempat merasa harta2 tu ke tak. Entah2 penat je kumpul tapi sikit pun tak rasa. Tapi untuk kehidupan di sana yang pasti, memang sure, confirm, mesti, la budda, akan jadi, takde ragu2 lagi, apa je yang dah kita buat selama hidup 20-30 tahun ni eh? Akaun bekalan kita makin bertambah ke makin berkurang? Atau bertambah masa bulan Ramadhan je  pastu fiuu drop balik.... 

Nak tau sesuatu tak tadi terserempak dengan cerita menarik;

*Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, iaitu:
1. Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a.)
2. Hasan bin Ali (anak Fatimah r.a)
3. Husin bin Ali (anak Fatimah r.a)
4. Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a

Sewaktu jenazaj Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur, "Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu? Jenazah yang kami bawakan ini adalah Fatimah Az-Zahra, anak Rasulullah SAW."

Maka berkata sang kubur, "Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh makan dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dengan seburuk-buruknya)." 


Allahuakbar...

Abu Laits As-Samarqandi berkata kalau seseorang itu hendak selamat dari siksa kubur maka hendaklah melazimkan 4 perkara berikut:
1. Menhaga solat
2. Jarin bersedekah
3. Rajin membaca Al-Quran
4. Memperbanyakkan bertasbih kerana tasbih dapat menyinari kubur dan melapangkannya




Oklah, mengadap benda ni lama2 buat ape. Aku nak pergi sambung kerja aku, dan pergi 'menikmati' cuti panjang ku ini... Hehehe

Akhir kata,... duhai diriku yang selalu alpa dan leka..., Mati tu bila-bila masa je!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...