Thursday, May 17, 2012

"Mak, jangan isap dadah!"

Mase tu aku baru umur dalam 4-5 tahun. Kitorg duk kat gombak batu 4. Kalau tanye aku alamat memang x ingat dah la. Rumah teres tp 1-2 baris je, bukan 1 taman perumahan yg besar. Kat sekeliling umah kitorg tu ade banyak la pokok2 dan semak samun. Malah ampaian mak sidai baju pun dah macam dalam semak. Makanya banyak la flora dan fauna yg sering berkunjung ke rumah walau tanpa diundang. Tapi kat area ampaian tu la tempat kitorg slalu main2. hehe.

Satu petang, mak nak pi angkat kain kat ampaian. Yang kitorg ni suke sangat nak ikut kalau mak gi angkat kain pasalnye tu la peluang nak tengok dunia luar secara tak langsung menarik perhatian anak2 jiran untuk kuar bermain skali ngan kitorg. haha. (mase kecik2 dulu mak tak bagi sangat kitorg main kat luar sebab kawasan kejiranan yg di kelilingi dengan orang2 yg pelik2 dan meragukan. kitorg plak kecik2 dan comel2 lagi, lagi la takut nak bg lepas kan). Tapi mak tak bagi aku ikut dia sebab hari dah nak ujan, kang once dah kluar payah nak masuk umah balik. So aku tengok je dari luar pintu rumah. Ampaian tu dalam 10 meter depan umah kitorg. Aku yg kekecewaan tadi pun menyandar la kat dinding, melepaskan pandangan..sambil  meletakkan kedua2 tangan duk kat belakang, rapat ke dinding.. 

Tiba2 dalam sekelip mata aku rase jari hantu tangan kanan aku saaaaaakkiittt sangat. Sangat berbisa2 sakitnye, dah takleh nak describe lagi sakit tahap ape. Dan yg aku mampu buat hanyalah menjerit dan menangis secomel yg boleh sekuat2 hati. Mak pun tanpa membuang masa terus berlari2 mendapatkan aku sampai tercampak bertaburan semua kain2 di tangan. Aku pegang tangan yg kesakitan tu. Mase tu aku x tengok lagi ape jadi dengan tangan aku, sebab aku nangis sampai sepet mataku. Mak pun kate "ya allah kena sengat tebuan!" Kelihatan seekor tebuan sebesar ibu jari tengah pening2 lalat di atas lantai. Lalok sebab terhempas barangkali. Tanpa membuang masa mak terus sedut kat tempat aku kena sengat tu dan ludahkan ape yg dia hisap. Berulang2 kali. Aku pun terkejut tengok ape mak buat, tapi tak paham ape yg mak buat. Dalam kepala aku pikir mak nak isap darah aku. Mase tu la dan2 teringat iklan kat tv "KITA DILARANG MENGHISAP DADAH". Kepala bebal aku sebagai kekanak berumur 4 tahun yg naif dah memangnye tak tahu ape beza dadah dgn darah, maka aku ingat dedua tu menda yg same je. So aku pun tarik2 tangan aku xnak bagi mak sedut bisa tu, sambil jerit "mak, jangan isap dadah!!"

wahaha!

Tebuan. adoi sakitnye... masih trauma hingga ke harini. 

Maka bergaduh2 la aku dengan mak yg nak tolong sedut dan buang bisa tebuan tu sebelum bisa tu masuk lagi banyak ke dalam saluran darah aku. Aku plak....anak mane nak mak dia hisap dadah.. ye tak?? lol

wakaka sampai arini rase nak gelakkan dan lempang2 muke sendiri. Dalam cemas2 pun bleh terbuat lawak bodo. *malu*

Ape pun tu la antara pengorbanan seorang emak. Kalau nak tahu sebenarnya ape yg mak buat tu sangat berisiko tinggi. Lepas dah belajar pasal toxin binatang2 berbisa ni, barulah tahu yg perkara yg paling kita TAK BOLEH buat adalah menyedut toxin atau bisa tu dengan mulut. Sebab bila toxin tu melekat kat bibir, kadar penyerapannya masuk ke dalam darah adalah lagi cepat dan boleh menyebabkan kematian!

Ya Allah. nasib baik tak jadi apape =(

Pastu aku pun berbalut la tanga selama 1-2 minggu sebab 1 tangan aku jadi bengkak..... hari2 mak akan sapukan dengan kapur campur ape tah, pastu balutkan tangan aku dengan penuh kasih sayang.... wuhuhuhu...

Terima kasih emak! =)




Pengorbanan ibu sungguh tak terhingga....





5 comments:

Faiz Ezanee said...

Perrrggghhh......

Ain bintu Amir said...

wahhh, love this entry. comel dan cemas bergabung! maka terhasillah kasih sayang ibu yang teragung! hee ;D

Ndea said...

Faiz - perghh bodoh betul budak tu kan! hahaha

Ain - haha comel dan cemas? lul. tula mak ayah sanggup membahayakan diri demi anak2 kan T_T

Faiz Ezanee said...

Budak tu pandai la. Dah besar ni lagi la pandai. haha.
Biasala budak suka bertanya/explore dunia. Tp budak2 skrg dok main iPad/iPhone/iPod/tablet je. Tu je la yg diaOrg tau.

Ndea said...

haha sebab die tak tanye la die taktau ape beza dadah ngan darah... hahahahahaha moral of the story: jgn jadik mcm budak dlm cerite di atas hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...