Monday, January 16, 2012

Bebas tak semestinye kita merdeka

Salam hari isnin, hari berpuasa sunat. Selamat berpuasa kepada semua yang berpuasa, Alhamdulillah Allah izinkan, dan beri kesihatan kepada yang berpuasa untuk berpuasa sunat hari ni. Bagi yang tak dapat tu tak pe jangan sedih, Khamis ni boleh puasa lagi =)

Sepanjang ramadhan yang lalu kite dah banyak baca tentang hikmah2 disebalik berpuasa. Dan aku rasa salah satunye dengan puasa ni sanye kite sedang memerdekakan diri kita. Macam mana pulak puasa boleh buatkan kite merdeka, sedangkan bile pose kite tak boleh makan, tak boleh minum2, tak boleh tengok itu ini, tak boleh ngumpat, tak boleh buat perkara2 yg membatalkan pose la senang kate. Apekah kite kate kite merdeka bile kite terkongkong camtu?


Ya.

Sebab bagi aku, kite merdeka bile kite bebas untuk decide ape yang kite nak dan ape yang kite tak nak. Kite tak terikat. Perut kata nak makan, nah, macam2 kite sumbat. Mulut kate nak minum, fuu sedut semua selagi boleh dapat. Kalau halal alhamdulillah, yang maen rembat je halal haram semua tu? naudzubillah. Mata plak kata nak tengok bende2 tak pekdah, layann sume yg ade depan mata. Yang terbukak yang ranjang yang hitam putih biru kuning semua. Bebas ke macam tu? Memang bebas pun, tapi bebas buat benda yang banyak memudaratkan, bagi aku taklah bebas sangat. Mungkin rase bebas, tapi kita tak merdeka, sebab kita sebenarnye terkongkong, terbelenggu, tertunduk dengan suruhan dan pujuk rayu nafsu kita. Main ikuuttt je... 

Contohnye tabiat gemar bergaul bebas laki perempuan, memang la bebas, tapi kebebasan yang memudaratkan. mula2 bergelak bertepuk bertampar bercuit pastu ber-ape? bersentuh berpeluk ber-ehem2 lalu beranak...... 

Naudzubillah.

Bile kite bebas buat keputusan dan bebas bertindak, bebas memilih jalan yang salah, lalu dengan kemudaratan dari the so-called-kebebasan telah memburukkan dan memudaratkan diri kite, adakah itu erti merdeka?

Bagi aku tidak. Bagi aku, semua tu bukan merdeka atau bebas, tapi bodoh.

Merdeka yang bebas adalah bile kite bebas dari fikiran2 dan tingkah laku negatif. Kite boleh berfikir dengan waras dan buat keputusan yang betul, lalu terbebas dari keburukan2 atas muka bumi ni. Itulah merdeka.

Aku pun baru membebaskan diri dari sedikit kebodohan lalu yang kononnye aku bebas buat keputusan aku sendiri, tapi sebenarnya kebebasan yang lebih banyak membawa kemudaratan. Setelah berfikir masak2, aku nekad memerdekakan diri dari terus2an menternak dosa hari demi hari. Alhamdulillah hari ini rasa diri lebih merdeka untuk membuat keputusan dan lebih tenang... Alhamdulillah... =)

Ok berbalik kpd merdeka bagi orang2 yg berpuasa, ianya adalah bila kita ade kekuatan dan kebebasan untuk memilih untuk tidak membuat semua2 perkara yg kita boleh buat. 

Bile kita cakap "aku nak puasalah esok".., AKU NAK maksudnya saya mahu.. Kite yang decide, kite yang pilih untuk taknak makan dan minum. Keputusan atas tangan kita, walaupun semua tu terhidang depan mata, bebile je kite bleh ngap, tapi kite yang berkuasa untuk control diri kita dari ambil menda2 tu.  Sebab ape? 

Sebab kite merdeka dan bebas untuk membuat keputusan sesusah itu.

Sebab tu kite tak cakap "aku kena puasalah esok"... kalau kite cakap AKU KENA puasa, maksudnya walau apa pun, aku terpaksa puasa, tapi bukan dengan kehendak aku sendiri. Sah2 la tak merdeka camtu...

Senang citer, rumusnye camni la... common sense je sume ni...

Sebab tu orang berpuasa, dengan kemahuan diri mereka sendiri, sbnrnye adalah orang2 yang merdeka. Merdeka sebab boleh dan mampu melawan suruhan2 jahat dari suara nafsu dan bisikan2 syaitan. InsyaAllah....

Ayuh memerdekakan diri!


=)




o main cakap je "yang hitam putih kuning", takde maksod pun...yang biru korg tau la kan ape die huhu =p
o tapi sanye banyak bab lagi aku tak merdeka.... payah betul nak mendisiplinkan diri... lagi2 kalau bab tido, aku masih tak merdeka2 lagi sampai skrg...  =((( HAHA

3 comments:

pulasan007 said...

Moga Allah membantu kamu =)

Faiz Ezanee said...

thumbs up!

Ndea said...

thanks miqdad =)

faiz, banyak lagi yang tak aku merdeka sanye ni... huhuhu anyway thank you for reading yeah! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...