Tuesday, November 1, 2011

Perjalanan, pelangi dan awan hitam di kepala

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh... =)

I should be writing this few hours ago.

I haven't been writing anything in this blog since a few stressful-days ago. Stress. yeah. I hate that word. Indeed. All this while I tried not even to think about it but recently I ended up having that word lingering around the black clouds in my head. haha. Even my previous entry started with that creepy word. shuuhh shuhhh *blowing it away* =D



Creepy to me because it brings along some negative 'aura' with it. The more I say it, the stressful I'll be. Don't believe it? Try lah. Say the word. Stress! haha. ahh stress plak aku. Demmit. 

Okay lets just move on. Come on..Life is too short to just enjoy the pain in it. Life is like rainbow. It brings several different colours altogether, none of them come after another. So with those pain, there'll come the sweet things along to shine our lives. 

This morning I was so sad for some particular reasons. Feeling so down, with intense feeling of guilt to someone, disappointment in the other, and mad to my own self, all mixed up together, perfect enough to ruin my early day and put the frowns back on the forehead. *eh bukan memang ade ke? loalll* Yet I kept praying for those feeling to just fade away as time goes by and for me to got the chance to correct the chaos. Really meant it. 

And Alhamdulillah Allah knows best. And He always do. 

Few hours later I really, really got the chance to do it. Things just happened naturally and the black clouds in my head went away just like that.. and I am just fine =)

Macam tulah..jiwa kacau... mood berubah2 setiap masa. haha. ok nak tulis BM plak la. hehe.

Harus diingatkan di sini aku hanye ade 5 bulan jeeee lagi nak final hekzammm.. Mak kate kalau tak lulus tak boleh kawen ok. [eh perlu ke nak reka cerite?] Ok tipu. Mak tak kate pon huahua tapi anggap je lah gitu kehkehkeh >_<

Ape2 pun yang penting perancangan! Orang yang gagal merancang sanye telah merancang untuk gagal. Cis cakap pandai. Tapi kenapa masih lagi teruk aku punye perancangan?!! Aaahh *stress balek*. 

Haha gimik je.

Penat kan idup kejap stress kejap idak. Ok sanye tak perlu stress pun. Eh memang perlu, dan stress tu bagus sebagai booster supaya kite bekerja lebih keras, tapi pepandailah kawal, jangan sampai mood tu huru hara terbuai2, fragile, bile dijentik sikit dah.. huwaaaaa *nannes*  T___T tak pun senang saket hati, berdendam, dengki, senang terguris dan memacam lagi. Idup lame lagi nyah, hati ni pun lame lagi nak pakai (InsyaAllah, bg yg panjang jangka hayatnye) so kalau dari skarang tak prektis latih tubi macam mane nak tahan ujian2 yg lebih berat lagi di hari tua kelak. 

Senang je if we can see things from out of the box, everything will become small, and easy, under control, handleable, and just a piece of cake, insyaAllah..

Ramai orang hanye fokus pada matlamat yg nak dicapai. Contohnye nak kaya, berjaya, lulus peksa, yg single lg nak jumpe pasangan idup yang sempurna, yg becinta tu nak kawen, yang dah kawen tu nak bahagia sepanjang mase etc etc... Tapi kite lupe sanye yg lebih penting dalam idup ni adalah perjalanan, dan usaha kite ke arah mencapai matlamat2 tu. 

Sebab tu bile dalam perjalanan atau usaha tu bile kite diuji, susah, kehilangan, diberi dugaan, kite cepat melatah, stress dan kecewa, sedih, malah ade yg putus asa. 

Sebab dalam kepala die hanye tau nak capai ape yg die nak je.

Allah sengaja buat perjalanan hidup kite berliku2, berpusing2 dan menjerihkan. Dalam perjalanan tu kadang2 kita melalui jalan lurus dan mudah, namun pada masa yg lain kita akan terpijak duri, terpaksa mendaki lurah yg tinggi, dan terjatuh berguling2 kesakitan. Malah kadang2 dah penat berpusing2, sampai balik di titik permulaan yg same. Sebenarnye semua tu sebab Allah nak kite belajar perkara2 yg bermakna dalam perjalanan tu....
 Subhanallah...

pelangi = bahagia. awan hitam = stress!! arghh

So kesimpulannye kat sini kalau kite paham bebetol erti hidup ni bahawa banyak benda kite kena, nak dan boleh belajar, dan jugak ape2 yg kite buat semuanya adalah ibadah....insyaAllah kite takkan mudah susah hati atau st**ss (takleh sebut pekataan berhantu ni lagi dah) lagi bile berdepan dengan apape dugaan. Dugaan idup ni banyak beb. Yang menulis ni pon belum tentu boleh aplikasikan 100% ape yg die tulis. Sedap ktik ktik ktuk ktik je keyboard nih. Sekali kena kang nanges jugak die. huhuahaha. =D

Tapi malangnye.... kite masih lagi merungutkan kesukaran2 yg kite hadapi dalam perjalanan tu sambil mengerut2kan dahi yg dah memang berkerut ni. Hingga acap kali terlepas pandang pelangi2 indah yang Allah hadiahkan untuk kite. Tapi yang kite duk nampak hanyalah awan hitam yg besar lagi berat dan membungkam. Pastu kite salahkan hujan lebat so takbleh nak jalan pegi spital. Eh ape kaitan? =p

Jom kite hidup happy sampai ke tua =)

Takde kaitan. sekian =p



Ndeanuar




2 comments:

Ain bintu Amir said...

jom kite hidup happy sampai ke tua..ehem2, petanda apekah ini?

study molek2 tau, igt 'pesan mak' tu. heheheh :D

Ndea said...

wahaha ade plak petanda2 ye ain.. memandai la kau ni. haha pesanan imaginasi emakku akan diingat selalu... :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...