Saturday, October 1, 2011

Mak saya masuk spital

Tengahari smalam usai saje solat zohor, mak aku call. 

"Angah, mak semput." Tiga perkataan. Ok, itu dah banyak kali aku dengar. Die kate time tu die tgh kat klinik, baru lepas nebulized (amik gas) 2x. Uish. Ok ni aku baru 1st time dengar. tekejut jgk aku. sblm ni tak penah seteruk ni. pastu lega sket la katenye. tp aku dengar cam penat la sore die. semput dari khamis malam tu lg, tp still bleh tahan. siang tu dah takleh tahan, lalu die suro adek aku yg laki tu bawak die merempit gi klinik. ni kire terdesak ni kalau tak takdenye die nak naik motor.

Mak kate dah lega so aku takde la rushing nak balek. tunggu abg amik je. mghrib tu aku gerak dr ostel. otw balek tu mak call lg. katenye still semput lg. aku pun kate siap2 la kang kite gi klinik lg, amik gas lagi. Tp bile sampai umah, dgr die wheezing (nafas berbunyi), batuk2 pun bunyi sgt byk kahak, aku ubah fikiran, terus ajak die gi spital pasal aku rase die mungkin kena neb lebih dr sekali lg ni, n ade possibility masuk wad. die ikut je.

Aku pon solat isya, makan nasik laju2 sume, terus gerak (gua saspek akan bermalam di ED so baek makan siap2). ha memang sah2 la tak mandi tak tukar baju ape pun la kan. 

9.40pm start 1st neb. dah abes tu, paru2 die still ade bunyik lg. start 2nd neb. still x clear jgk. mak ngadu tangan die dah gigil2, sebab side efek ubat dlm neb tu. (salbutamol- kesannye: melajukan degupan jantung). kena cucuk hydrocort (anti radang). mulut pun dah pahit, dan kering, smpai mak suruh aku pegi beli air manis nak ilangkan pahit. ha die jela satu2nye pesakit yg ade minum2 kat asthma bay tu lol. 

pastu start neb kali ke3. mase tu dah kul 2am kot. naseb baek aku dah buat mind set awal2 n siap dah setkan mind mak aku skali yg die akan kena duk lame kat situ, so kitogr xde la resah sangat kat emegency tu seraya menjadikan asthma bay tu dah cam ruang tamu umah kitorg malam tu. haha. mak dah siap naikkan2 kakai dah. okla sbb ade tv, xde la boring sgt duk situ. dari cerita the rock (ape tah tajuk die, cite yg ade makhlik asing tu), nightline, pastu drama melayu, drama cina semua ktogr tgk. kerusi besar sebelah maktu dah mcm tmpat aku. org yg duduk situ akan bgn bg aku duduk lol pdhal aku pn same2 temankan ahli kluarga yg saket je.

tertido2 tu tak terkire dah la, mak siap dah naik2 kan kaki. aku plak buatla ape yg boleh sebab mate mmg xleh nak bukak dah lepas kul 2 tu. 2 malam aku tdo kul 2pg lebih sebab hekzam, ingatnye balek umah nak qadha tido ye skali kena tido kat ED huahua. 

lepas neb ke3 aku tak dpt nak bendung kuriositi aku terhadap bunyi2 dlm paru2 mak. aku pn dengar skali lepas MA tu dgr, nak tau banyak lagi ke x bunyi. hmm, mmg ade bunyi lg, upper zone ke lower zone, both lungs. aku pon pelik dah 3 kali neb xilang2 jugak. pastu MA tu cakap kena cucuk bricanyl (terbutaline) plak. pastu start neb ke 4. kesian mak, kulat2 muke die tahan kepahitan neb tu. mulut kering, tangan menggigil2. muke die pun flushed. tp still semput lg. 

Dah kul 3, Doc cek lagi skali. Still x clear. doc kate la mungkin kene masuk wad, buat xray, amik darah sume. doc cakap lagi die suspek ade jangkitan kuman kat paru2 (pneumonia). sebab die kate bunyi kahak dah xde tp still ade bunyi paru2 sempit. time doc ckp dgn mak tu aku tetido sbelah mak, dengar sore2 org becakap dgn mak tp tak larat nak bukak mate. ces. 

pastu kitorg bincang2, pikir2, mak pun setuju masuk wad. die pun dah tak tahan dan sangat penat sebab semput tu. aku pon rase admit je la sebab ni tak clear lg, kalau balek pun maybe kena dtg lg. so pegi buat xray, pasang IV line kat tangan, ambik darah ABG (arterial blood gas) dan lain2. Dorang kate kena cek electrolyte sebab risau dah turun sebab dah banyak kali neb.

Lepas amik darah tu, kul 4am, start neb ke 5 sementara tunggu result darah. time tu doc dari medical dtg cek mak. die amikla history sket pasal penyakit lelah mak tu, nak tau brape kerap kena attack. pastu osmen yg incharge tu tnjuk la result ABG tu kat dokte medical td. doc tu tanye kat osmen td "memang ade type 1 ke?" smbil tgk mak, tgk kertas result dara, tgk mak, tgk kertas balek... type 1? aku pn perah2 otak yg dh lame x dgr psl asma ni, nak kaitkan type 1 yg die sebut tu dgn asthma. 'Eh, takkan respiratory failure type 1??' Sangsi.... Aku harap taklaaa

Doc osmen tu pn suro mak rehat kat observation bay sebab nak tunggu result electrolyte td plak. sebab kalau rendah kena correct dulu baru dorg hantar die naik wad. aku call ayah bgtau mak kena masuk wad n suruh die datang. tunggu dalam 30minit cetu, nurse pun pasangkan drip dan potassium skali. "tu potassium ke?" aku tanye. "aah, KCl (potassium chloride)." kate akak nurse. ok. sah2 la rendah. die kate dokte suro correct dulu baru bleh naik wad. kang lepas abes drip ngan potassium tu kena amik darah lg, nak tengok potassium die naik ke tak. 

Subuh tu ayah datang bawak barang2 mak sume. aku pun mintak la diri untuk menstabilkan kepala hotak yg sedikit semput ketika itu. tp okla dpt tumpang lelapkan kepala kat birai katil mak so segar la sket nak drive balek. ok babai mak, ayah. alhamdulillah x ngntuk walaupun sedikit bengong. 

Td ayah kate kul9 baru mak naik wad. tengahri td ayah balek, abang plak pegi temankan. kang petang sket baru aku pegi balek. 

So far okla dia dah kurang semput, tp dengar die call td cam still penat lagi sore. 

Sanye mak mmg sorg yg sgt susah nak gi spital. Treshold die terhadap kesakitan mmg tinggi. sebelum2 ni banyak je masalah die, penah kepala pusing2 sebab anemic (kurang darah merah), aku ajak pegi spital, pun tak mau. mmg payah nak pujuk. tp kali ni nampaknye mmg betul2 tak larat, tu yg die sanggup pegi spital. 

Sorry pd sedara mare n rerakan yg x sempat nak diberitahu. 1st sebab mak kate jgn heboh2 sgt (tp aku heboh gak sket2) sbb die kate tak de apape. 2nd kang org tepon2 die banyak cakap jd penat balek. 3rd aku mmg xsmpat nak sms n call sume kerabat handai. balek td pk nak tido je hehe tp sskrg alhamdulillah dah kurang semput, kahak pun dah kurang cume die rase penat... nothing to worry ok :) she'll be good insyaAllah....

Erm, worry jgk la sanye, ayah kate potassium die 0.5 je td (normal 3.5-5.5). doc bgtau lepas aku balek umah. tu level before infused la, lepas dah bg KCl td tak tau la brape dah. 

takpela....ape pun, kite doakan smoge mak cepat sembuh =)

Mak saya kuat!

sedih plak tgk gmba ni lol
eh tetibe *mate masuk habuk*.

okbye. siap2 nak pegi spital.













4 comments:

Ain bintu Amir said...

huhu..
suspen je bace weh, syukur Alhamdulillah her condition getting better rite :)
ko pon jage diri gak, nak exam kan.

sejuk perut mak mengandung ade anak gini..hehe :)

Faiz Ezanee said...

Eh. Siap nangis2 pulak dah hujung2 tu. Mak kuat, tp anak tak kuat camne ni? Ko tak kabor ko medical student ke? Mesti pastu doc tu buat kelas asthma.

Wish her fast recovery. Ameen.

Ndea said...

ain - alhamdulillah. heh part mane tah yg saspen nye ain. part tido kat asthma bay tu ke, haha. thank u so much for ur concern :)

faiz - eh manade nannes...mate masuk abuk je :p tak kabor la..malu je kang, asthma management pun aku dah x bape ingat (last jmpe asthma pt mase elective posting ok :p)... thanks weh :)

Ain bintu Amir said...

ntah la, aku bace cam nada suspen plak. hehehe.. no probs nadea, ape jela aku leh tolong pon, bg moral support & doa je mampu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...