Monday, September 26, 2011

Wa innaha lakabiratun illa 'alal khasyiin....

Kite ni, berat sangat nak dirikan solat. Kalau buat pun laju2. Maen rembat je mane dan. Tonggang tonggek tonggang tonggek, janiji siap.

Bukan ke kite patutnye syukur, seronok, malah bangge sebab Allah masih bagi peluang, ruang, tenaga untuk kite menghadap Dia... berdoa, memohon, memuji2 kebesaranNya dalam solat kite?

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Yang Menguasai hari pembalasan.


Bayangkan kalau kite dijadikan  sesat, dah Iman, hati lamah terlalu kotor untuk solat, pastu tak reti baca alfatihah, ape lagi nak lafazkan niat  (naudzubillahi mindzalik).....

Lepas tu bile ditimpa kesusahan hidup, tak tahu mane nak  mintak tolong, mane arah nak tuju, pada sape nak mengadu....


Hanya padaMu kami sembah, hanya padaMu kami mohon pertolongan...


Ya Allah kami mohon ampun kerana meringan2kan solat yang sepatutnya menjadi nikmat untuk kami....

Tunjukkanlah kami jalan yang lurus, iaitu jalan orang2 yang Engkau beri nikmat, bukan orang2 yang Engkau murkai dan bukan jalan orang2 yang sesat


Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Al-Baqarah, 2:45)

3 comments:

Faiz Ezanee said...

Insaf baca post ni.

Aderi Aryasu said...

‎(TT_TT)

Ndea said...

Faiz & Aderi :

Heuheuheu..pesanan untok diri sendiri sanye ni.. T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...