Saturday, September 24, 2011

Bahagia tu rupe2nye ade dalam hati memasing. Penat je cari jejauh.

Assalamualaikum semua :)

Semalam turn group aku masuk OT (operation theatre) ophthal. Kitorg tengok cataract removal surgery. Penah dengar katarak? Buruk nau namenye dalam bahase melayu haha tapi tulah die... kanta mata yg berselaput. 

kopi pes dari wikipedia melayu:

"Katarak adalah sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun. Kanta mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya. Keadaan ini menjejaskan penglihatan seseorang dan akan menjadi buta sekiranya lewat, atau tidak dirawat."


Surgery tu doktor pakai microscope teropong mate pesakit. Yg kitorg plak tengok kat tv, so nampakla ape yg doktor tu buat kat bijik mate patient tu. Patient tu tak tido pun, tp ofkosla Dr bagi bius so takdela die meronta2 kan. 

Mase tengah tengok surgery tu... aku terfikir. Kecik je lubang anak mata ni, tapi satu dunia kite bleh nampak. Macam2 aku boleh tengok dengan mata ni. Jauh dah aku bejalan dengan mata ni. Banyak dah kenduri kawen aku boleh pegi dengan mata ni. Tapi kan, kecik je lubang anak mata kite. Kalau dalam gelap, die bleh bukak 3-5mm, dan kalau dalam cahaya terang plak, 4-9mm. Tak sampai 1 cm pun kan!


Ni mate yg normal. Lubang anak mata yg aku cakap tu yg kaler hitam kat tengah tu. Name 'jawe' die Pupil. 



Ni plak kalau dha ade katarak, selaput putih kat kanta mata (actuallt belakang pupil). Tak nampak ape nyah,...


Subhanallah. Menakjubkan sungguh kan ciptaan Allah.

Dengan mata ni, kite boleh bace buku, bace komik, majalah, tengok tv, tgk movie, tgk gambar, pakai baju cantik2, makeup2, tengok wayang, pegi kenduri kawen pegi open house sume.

Cube bayangkan kalau kite takde mata?.... boleh je pegi mane2, tapi susah la dan tak nampak ape2 la. 

Subhanallah..Alhamdulillah.....

Renung2lah tanda2 kebesaran Allah kat badan kite.... takpayah nak cari2 tulisan nama Allah kat roti canai la, kat batu la pokok la, sejadah duduk la,... yang kat diri sendiri tak nampak plak. Takpe je kalau memang ade kan, syukurlah dapat tengok. Keajaiban ciptaanNya. Tapi sampai ngarut2 yg tak lojik tu pastu taksub2 tak tentu pasal tapi solat nye idak. Ape cite?

Dengan dua bijik (ade org tengok dengan sebelah mata je) je, kite dah dapat maaaacam2 nikmat atas mukabumi ni. Tapi susah betul kite nak nampak dan bersyukur dgn kelebihan yg kite ade kan. Walaupun sikit. Still kite merungut macam2 kekurangan kite kan.

Itu buruk, sini lobang, sane parut, sini tak mancung, situ tebal sini gelebeh, situ kedut, sane lendut bla bla bla orang tu kaya aku miskin, orang tu cantik aku buruk, orang tu boleh laaa mak die kaya aku takde pape, orang tu yelaaaa die pandai aku ni lembab....

enuf!!

Allah jadikan kite same jeee sume. 

Cube delete sume2 negatip tu. Jadilah hamba yg bersyukur. Syukur walaupun sedikit tu lebih baik daripada ade banyak tapi tak cukup2 jugak. Bile kite bersyukur, hati akan tenang dan sentiasa rasa cukup, lalu barulah bahagia tu datang. Macam mana hati nak bahagia kalau hati asik nak itu ini, tak pernah rase puas?....

Bile kite rase cukup, barulah kite akan memberi. Ini tak, dalam ati tu asik ade "kenapa aku nak tolong die plak, die tak penah tolong aku?"... "asik aku je nak bagi, die tak penah bagi.."....

Dalam siaran ulangan kat radio IKIM pagi td Dr.Muhaya ade cakap, bile time sakaratul maut nanti ape yg kite perlukan? Kite akan memerlukan ape-yg-kite-beri, bukan ape yg kite terima....

Ape2 yg kite terima tu sume nanti doesn't even matter dah... Yang Allah nak tengok, nak kire kat sana nanti, ape yg kite beri masa hidup kite ni. 



Ya Allah banyaknye nikmat yang Kau dah bagi... Kenapela aku still macam ni jugak... 








p/s: pesanan dari diri untuk diri sendiri senanye T_T


Ndeanuar

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...