Thursday, June 2, 2011

Watak No.3 yang tak brape comel

Assalamualaikum...

Haaaaaaaaa....aku bingung. Bile aku bingung aku akan menulis. (I mean, menaip). Pastu bile dah tulis tulis aku pun makin betambah2 binguunnnggg. Huwaaaaaaaaa......kesian aku kan.

Kenapa bingung? Ye aku dah tau dah mesti korang nak tanye nape aku rase bingung, haha. Oh biasela hidup sebagai orang dewasa ni (arini aku rase nak cakap aku dah dewasa boleh? huahaha) penuh dengan liku2. Pastu dalam nak redah semua2 tu kite tak lari dari membuat keputusan. Yes, a decision indeed, the exact word that has causes me to be in this another puzzle of life.

Aku rase dulu penah tulis pasal betapa payahnye nak buat keputusan. Dalam entry tu aku buh gamba kawen Balqis ngan suaminye...pastu sume orang ingat aku tengah bingung nak buat keputusan pasal kawen muahahahahaha geli rektum aku nyah! Takde kaitan langsung sanye ok. Tau tak rektum tu ape? Isk, pergi gugel sendirik lah hahaha

Ha, gambar ni la... Isk ko ni kan Balqis, bawak 'badi' kawen plak kat belog aku haha

By the way time kaseh la bayak2 buat yang simpati dengan aku mase tu, hehe =D

Adalah harus kite ingat, semua orang, tak kire sape pun, samade diri kite sendiri, kawan2, adek bradek, mak bapak kite, semua orang membuat keputusan dalam setiap detik hidup diorg. Dari keputusan2 kecik seperti nak pakai baju ape, nak makan ape, nak gosok gigi ke tak nak, sampai la ke keputusan2 besar yang boleh mengubah hidup macam nak pilih course ape, nak kawen pakwe yg mane satu, nak beli kereta ape, nak sambung belajar atau nak terus kerja... semua ni kite jumpe dalam hidup kite, samade kat diri sendiri atau orang lain.

Kita orang, mestilah kena buat keputusan. Kalau pokok kelapa yelah takpayah buat keputusan. Kena tumbuh tegak ke atas. Kalau tumbuh ke bawah, masuk dalam tanah. Kalau melintang kang ramai plak orang jatuh terduduk dek terlanggar pokok kelapa.

Ok mari kite bercakap pasal membuat keputusan2 yg berat, atau tak berapa berat tapi up lagi la dari keputusan kecik2 cam contoh kat atas uh.

Lepas dorang dah buat pilihan, dah buat keputusan, ade plak mereka2 yang suka dan ade yang tak suka dengan keputusan tu. Kalau suka, Alhamdulillah, tuan badan takde ape nak runsing. Tapi bile keputusan dia buat tu tak menyenangkan beberape pihak, Oh dah tentu dia sedih bile ade yang tak suka, walaupun kadang2 dia pura2 cakap dalam hati, "Ah biarlah orang nak kate ape, ni keputusan aku, mase depan aku," tapi mesti dia still sedih jugak sikit. Pecayelah. Korang yang penah rase macam ni, ngaku je lah. Haha.

Tapi bile pikir2 balek, ketiga2 situasi kite penah rase kan?
1) si pembuat keputusan
2) orang yang suka dengan keputusan orang
3) orang yang tak suka / tak berapa suka keputusan yang orang lain tu buat.

Dalam entry yang aku link kan kat atas tu nampaknye ketika itu penulis agak tertekan dengan orang berwatak No.3 setelah keputusannye tidak disukai oleh orang itu. Adakah perkara tersebut berulang lagi kali ini? Mari kita same2 saksikan..... Ngahaha.

Dah2 benti ngarut....

Oh ye kawan2, sebagai orang yg dah dewasa (ehem), mestila kite taknak jadi orang yang buat orang lain sedih kan, dengan menjadi watak No.3 tu, walaupun kadang2 kite tak dapat nak elak untuk sejujurnya tak menyukai keputusan yg orang tu buat.

So cane?

Ceni2... Caranye ceni kawan2ku yang comel.. Kita bukalah hati, sangka baiklah yg sesungguhnye orang tu dah consider maaacam2 benda sebelum dia buat keputusan yg berat tu. Macam2 tahu. Benda2 yang kite pun tak terfikirkan. Ye bukan senang nak buat satu2 keputusan. Kadang2 orang tu sengaje taknak cerita perkara2 yg membuatkan dia buat keputusan tu, atas beberapa alasan, dia rahsiakan. Pastu kite plak tetibe nak kate dia tu tak pikir panjang la, tak matang la, tak rasional nak buat keputusan la...isk2 itu tidak adil!

Bagi orang2 yg bakal membuat keputusan plak, do consider every single thing. Ok ni basic sume org tau.

I mean, we really have to see the bigger picture. See it from inside the box, and from outside the box. See what and where will you be in five to ten years time with the decisions you make today. See what will happen to you and your future if you make a decision other than the one that you wanted to do. Ni kalau keputusan besar gile la kan pasal pilihan2 dalam hidup.

And the most important things is, do complete your decision with right reason, intention or niat. Which is merely Lillahi Taala... You won't regret that trust me =)

Ok dah, semoga orang No.1 dan orang No.3 tak gadoh2... tak baik untuk mase depan tahu... =)




Ok end of entry.... jumpe lagi di sesi2 kebingungan akan datang! adios...



Wasalam.


Ndeanuar

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...