Saturday, April 9, 2011

Jawapannya ada di disitu

Dalam minda kita, selalu tertanya2 banyak persoalan. Yang kita tak tahu jawapannya. Persoalan tentang diri. Kenapa. Mengapa. Bagaimana. Siapa. Bila. Atau tentang sesuatu perkara yang mustahil untuk kita cari jawapannya sendiri. Baik bertanya kawan, bertanya guru, mahu pun di google.

Sebenarnye senang je. Jawapan tu ada je kat situ. Kita tak nampak. Kenapa tak nampak? Sebab tak lihat. Tapi kadang2 kita melihat, tapi still tak nampak2 sebab pandangan dah ditutup. Kenapa ditutup? Fikir2lah sendiri.

Jadi macam mana nak nampak jawapan yang memang dah ada kat situ tu? 

Berfikir, dan berdoalah, minta padaNya.

Pada Dia lah jawapan2 tu semua. Kalau Dia mahu kita nampak jawapan tu, nampaklah kita. Kalau tidak, butalah kita selama2nya....

Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu memyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu


Semalam. Aku dah dapat jawapan utk kebimbangan aku selama ni. Alhamdulillah. Hikmah balek setengah jam lewat dari orang lain, dapat aku petik segugus mutiara hikmah dari seorang sahabat yg sangat aku hormati. Aku suka interview kawan2 yang matang dan suka berkongsi. Lama aku nantikan peluang macam tu, tak sangka, ianya datang di kala aku betul2 kebuntuan, tak tahu mana nak cari jawapan. Subhanallah.



Masih ada ruang.



Alhamdulillah.
Ndeanuar

4 comments:

Faiz Ezanee said...

apo laiii, kongsi la kat blog ni

Ndea said...

koh koh koh rahsie2 :ppp

nuarasheeq said...

serahkan segalanya pada Dia. Segala yang di langit dan di bumi dan antara langit dan bumi tak lain hanya milik Dia. :)

Ndea said...

nuarasheeq - like2 :))

tp kita selalu lupe kan... dan pastu kecewa tak pasal2. sedangkan Dia disana sentiasa menanti rintihan doa dr kite. huk2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...