Monday, December 20, 2010

Tersalah takut

Bila takut pada manusia lebih daripada takut kepada Allah, hati pun terlebih tunduk pada kata manusia berbanding tuntutanNya.

Takut hilang kekayaan, penghormatan dan kasih sayang manusia untuk manusia yang bersifat sementara cuma, sanggup kita tipu diri sendiri, merelakan hidung ditarik bagai sapi yang dungu, menurut segala perintah rayuan nafsu.

Bila hilang segala yang dicintai, barulah hati yang selama ini hanya bergantung pada cinta manusia itu merasa akan ketandusan tempat bergantung. Hilang.....

Hilang arah. Hati jadi gundah. Hidup tiada indah. Apa dibuat semua salah.

Kita terlupa yang perlu dijaga itu bukan hati manusia, bahkan hubungan kita dengan Pencipta manusia itu sendiri. Sekali Dia menghendaki semua kejayaan, kekayaan, penghormatan dan kasih sayang itu hilang, sekelip mata saja kita bagaikan si hina yang tak punya apa. Malah berkelana mencacai secebis kasih insan yang sudi menghulurkan belas.

Oh buka mata, jangan sampai tersalah sembah!


Sabda Rasulullah SAW:
"Jika kehidupan dunia itu lebih bernilai di sisi Allah melebihi sehelai sayap nyamuk, maka Allah tidak akan memberi minum orang kafir walaupun seteguk air," (Riwayat Ibnu Majah, no. 4110)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...