Saturday, September 25, 2010

Tutup mulut. Kerja!

Bila kita mula sedar erti hidup, baru la timbul rasa syukur dgn apa yg ada. Selama ni mata hati yg jahil ni sentiasa mahukan lebih dari biasa. Rasa yg tak pernah cukup. Kalau kita jadikan org yg sentiasa lebih sebagai ukuran, sampai bila2 pun kite xkan ke mane2... Cuba tgk kisah 4 beradik yg 7 tahun xjmpe mak diorg, sebab mak diorg xdtg2 jenguk diorg kat maahad tahfiz krn xde duit nak pegi sane. Isk3. 7 tahun. Empat beradik. Baru2 ni diorg ditemukan dgn mak diorg. Kata mak tu, bukan mak tak sayang, tapi mak tak mampu. Mak sayang kamu semua sangat2. tsskkkk...

Itu nikmat keluarga. Bersyukur la kita masih punya ibu, ayah, adik beradik, saudara mara. Lihat sekeliling kita. Barang2 milik kita. Peluang2 yg ada. Peluang belajar, bekerja, berjalan pergi sana sini dan buat itu ini.

Kenapa masih nak merungut tentang kesusahan, padahal setiap org pun ada kesusahan hidup masing2.

Yang kerja rungutkan susah bekerja, yg belajar merungut bosan belajar, yg tak ade kerja pun merungut sebab susah nak cari kerja.

Janganla pandang semua tu sebagai masalah atau beban. Tp lihatlah semua tu sebagai wasilah, jalan kita beribadah mengumpul bekal buat ke 'sana'. Cube bayangkan idup flat je, monotonous, xde pape life event yg mencabar, yg menguji tahap 'kemanusiaan' kite....


Setiap orang dgn warna hidup masing2. Kalau kite merungut dgn susahnye belajar, ketahuilah, raaaaamai lg org yg xde peluang belajar. Tgk tepi2 kite, mesti ade contoh terdekat. Kalau kite merungut ttg susahnye kerja, ketahuilah kat luar sana raaaamai lg yg cari kerja xdapat2..Kalau kita merungut ttg mslh pasangan, ketahuilah, raaaamai lg yg sedang mencari2 pasangan idup. Opss!!


SO, JUST SHUT THE HELL UP AND GET YOUR WORK DONE!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...