Friday, September 17, 2010

Baeekkkk.....!

Semua org nak jadi baik. dan kite pun mmg dituntut utk jd yg terbaik, buat yg terbaik.....
akan tetapi,,,,

Tak semua sedar akan bahaya bile perasan diri baik. Jangan sesekali terdetik kat hati rasa diri tu baik. Sebab bile kite rase kite baik, secara automatiknye, secara lumrahnya, secara psychology nye, secara hukum alamnye, rasa tu akan mendorong kite utk melihat org2 disekeliling kite sebagai tak baik atau kurang baik daripada kite.

Ianya satu permainan logik akal

ada yg cantik, ada lah yg hodoh
ada yg hitam, ada lah yg putih
ada yg besar, ada lah yg kecil
ada yg tinggi, ada lah yg rendah
ada yg baik, maka ada lah yg jahat

Nah,
once kite terdetik yg diri kite ni baik, maka otak ni pun akan secara subconscious nye, mencari ciri2 ketidakbaikan atau keburukan org lain. Nampak aje kesilapan org, cacat cela org. Apa yg kita nampak semua yg buruk, yg jahat, waima org tu cuba nak buat baik...
Dan bertambah buruk, bile kite rase diri baik, minda xkan bekerja utk menjadikan diri lebih baik. Maka cam tu je la diri kite, xkan ade apape improvement, baik dari perilaku, kerja, usaha, pembersihan hati......

Isk3..... x mau la camtu kan....so kalau nak baik, terapkan dlm diri, yg "aq ni belum cukup baik lg sanye"...atau "wah, baiknya dia tu...nak jd mcm dia jugakla"

Tanpa sedar, hanya dengan rasa diri kita baik, dah membukak 1001 jalan pd dosa2 & kesilapan laen. Mane la hati tak berkarat, mane la mulut x asik nak mengutok org jer...... ahah...... Astaghfirullah...

Ayuh sucikan hati! ^_^



Just my 5 cents.

4 comments:

Aderi Aryasu said...

ye la.. sy jahat... hu3

erm, snanye nk tny la... ayat 'Just my 5 cents' tu ape mknanye n simboliknye? idiom ke? kdg2 aku jumpe jugak 'just my 2 cents'... trcari2 mknanye tu.. he3

azaHmaeL said...

tu ah. aku pon tensen dengan org yg selalu perasan diri die superior. btw, bia org buat kat kite jangan kite buat kat org. makin berisi makin tunduk okeyy :D

Ndea said...

adli - haha aq xsuro ngaku jahat la plak kibo oii...jgn ngaku baek suda la....xpe2 aq tau ko baek..heheh. ntahla, ikut keadaan org salu pakai la kan, die cam 'pd hemat saya la' cetu la kot lebey kurg..aq xpena lak cr translation die yg sbnrnye, hehe...just my 5 cents...

Ndea said...

azah - huhuh klu ko rse aq tttbe jd cetu, ko tegur la aq ye..aq dh bg lesen kt ko ni jd penasehat peribadi aq..ahah... yep2 arwah opah aq salu pesan cetu....terngiang2 lagi kekate die tu...mmg byk manfaat pn bile kite amalkan cetu.. thnx 4 ur advice fren =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...