Thursday, March 25, 2010

Tahi cicak di kaki

Penah terpijak tahi (taik) cicak tak?


Tahi cicak-lambang illuminati.
p/s: bro, pinjam sat gambar tahi cicak kamu. hehe. :p


Mesti ramai yang x ngaku penah pijak. Sebab kebarangkalian utk kite sedar yg kite dah penah terpijak taik cicak, adalah sangat2 sikit, kerana kebanyakan taik2 cicak itu akan hilang sebelum kite sedar yg kite dah terpijak taik cicak itu.... Hilang waktu kite ke tandas, mandi, ambil wudhu'.....

Tp penah x lepas amik wudhu', tgk2 ade plak sejemput taik cicak itam manis tuuutt melekat kat tapak kaki....

"Ciss... eee...," dengus kite dalam hati...lalu ke bilik air semula utk bersihkan taik cicak tersebut.

Itu mujurlah kite perasan. Tp bagaimana pula bg yg langsung tak sedar2 yg di tapak kaki mereka ade sedot taik cicak. Lepas ambik wudhu', lalu bersolat....lalu terus berjalan ke hulu ke hilir mengusung taik cicak sejemput itu.. Pastu mandi pun cincai2 je, sampaikan taik cicak yg dah kuat melekat tu pun tak tertanggal.. Dah sebati bertempel sekian lama di situ. Eeeww..

Eee....gross..

Haa...taw pun jijik. Sape suke taik cicak? Budak kecik pun tahu taik cicak tu najis lagi menjijikkan. Walaupun ia kecil ceonet cuma....Tapi ia tetap menjijikkan. Hitam lagi busuk.



Begitulah kiranya kalau nak digambarkan kekotoran pada hati kita....pada Roh, pada Jiwa, atau Nurani, atau Soul.....



Kita solat lima waktu sehari semalam.... Solat yang pada asalnya bertujuan utk membersihkan hati, menyucikan diri. Tertonggek2 kite besolat setiap hari.....dari subuh bersusah payah kita bangun, di tengahari yg sedap untuk layan tidur, di waktu petang dan senja yg boleh kite buat mcm2 benda lg, dan di malam hari ketika banyak cerita best menanti kat tv. Apakah wajar masih ada sekelumit bintik hitam pada hati, setelah kita bersolat dan solat dan solat setiap hari? Kita mandi paling kurang pun 2 x dalam sehari. Apakah boleh diteriama dek akal yg waras kalau masih ada tahi cicak menempel di kaki?

Amatlah ruginya kita kalau hati masih hitam, masih sama seperti kotornya ia sebelum solat didirikan. Solat atau tidak, begitu jualah perangai kita. Yang buruk tetap buruk. Yang pincang kekal hitam.

Benci-membenci masih bernanah di hati. Dengki-mendengki kian bersarang bagaikan terumbu tumbuh di tukun. Bersangka buruk menjadi kebiasaan. Kutuk-mengutuk menjadi rencah perbualan harian.




Bahkan solat pdnya tersirat seribu satu rahsia pembersihan diri dan penyucian hati. Bermula dgn membersihkan diri dari najis (beristinjak), membersihkan beberapa anggota badan dgn berwuhu', itu semua adalah simbolik kepada penyucian hati dan pembersihan diri.



Berdiri tegak dan lurus di dalam saf, kemudian meluruskan pula niat bersolat semata2 kerana Allah..... terkandung di dalamnya keperluan untuk hati tunduk pd Yang Maha Berkuasa, dan menyerahkan sepenuh hati kpdNya. Mana mungkin hati yang punya rasa bertuhan masih tegar melempar caci, menyimpan dengki dan berbusuk hati? Tak takut masuk neraka ke???

Namun bukanlah diri yg menulis ini yg terbaik solatnya mahupun perilakunya, seraya penulisan oleh jari2 ini adalah terutamya ditujukan kpd tuan empunya jemari. Lantas diri harus beringat, apa yang pernah diperkatakannya suatu ketika dahulu.....

Anda solat, anda jawab.

9 comments:

farhana rahim aka paan said...

:)

diLa said...

i like dis entry..;)

luv_hunter said...

Suka baca blog neh. Kekadang rase macam 'paaappp' kat muka sendiri...adeh!! sakit dowh~

sedar diri ini da lalai...hmm

Ndea said...

kak paaannnn! ^_^
windu la kak paan.... hehe...tnx 4 ur smile..
very meaningful to me =)

dila -
wah2 thanx dila! tq for reading this pious-freak entry.. tetibe muhasabah diri...haha.. :)

ela-
whoah! tnx..dari mne ko muncul secara tibe2 nih? haha....sile2..jmput dtg lagi...
namun yg lebih layak di 'paaaap' itu adalah pipi si penulis sendiri, tanpa sebarang niat mahu 'paaaap' ke wajah sesiapa....hehehe ^_^

luv_hunter said...

insyaA...kalo free aku datang lagi singgah cni yer... sedia la pape yg patot!! x mintak bnyak...nak nescafe jer.. sesambil bace blog ko neh...hikhik (^0^)V

Aderi Aryasu said...

kalau tahi semut, cammane ek?

Ndea said...

haha tahi cicak pon kdg2 kite xprasan terpijak, inikan lg tahi semut....

btw ko pnh ke prasan yg ko terpijak taik semut kibo? haha ;)

farhana rahim aka paan said...

meaningful?? macam tu akak senyum sellau la.. hehe :)

Ndea said...

hehe ye2 kak paan selalu lah sedekahkan senyuman akak kat blog kite ni.. hehehe :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...