Thursday, September 10, 2009

Pelangi bahagia itu ku lihat kini telah berpindah ke atas kepala orang laen.....

Malam ini aku tersyahdukan 1 perkara dan tersentak dek 1 perkara lagi.


Syahdu

Al-Fatihah buat Allahyarham Nurul Huda Khairul Anwar
(kembali ke Rahmatullah pada 9 Februari 2009)


Bermula dengan terkesima setelah terpandang wajah Dr. Jameela, ibu saudara arwah. Punyai mirip wajahnya... Lantas terbawa2 perasaan itu hingga ke malam tadi...


Selepas tarawikh...Ketika Tahlil dibaca air mata tak dapat di tahan lagi.... mula bergenang. Minda membawa diri mengingati kembali saat diri meraung melepaskan kesedihan di atas kehilangan beliau. Melepaskan kepada emak di rumah.... Cukup pasti aku bersendiri di rumah ketika itu, aku tak berkira lagi. Emak di hujung talian berusaha memujuk... Sejam selepas menerima berita pemergiannya.....


"Tak ape la...sudah masanya dia pergi.. Redhakan lah..."

"Tapi Ya kesian tengok dia..2 bulan mak, tersiksa. Siang tadi lagi la...Dia x buka mata, tapi dia menangis, mak....Kesian dia... Dia tersiksa kat hospital tu mak...."

"Mungkin itu kifarah buatnya, yang dah ditentukan ALLAH...mungkin sebab ALLAH nak bagi yang terbaik untuknya di sana..."

Aku mulai tenang mendengarkan ini. Mungkin. Ya, aku pasti. InsyaALLAH.....

Aku gagahkan kaki berdiri, bersiap ke majlis Tahlil arwah pada malam itu.



Ya ALLAH, tempatkan rohnya bersama para Solihin dan Muqarrabin..... ameen...

Huda....sentiasa ceria...


Tersentak


Apa perlunya pada diri hina ini lagi.... Itu ini. Sampah tempatnya di bakul sampah, Ros si cantik merah tempatnya di pasu bunga berukir nan indah...



Pelangi bahagia itu ku lihat kini telah berpindah ke atas kepala orang lain.....



Ya, pelangi bahagia....



Manusia...kita tak akan mampu menilai antara pahit ubat yang merawat atau pahit hempedu yang menyiksakan....Pantas sekali melatah bila dikecewakan. Pantas menghukum tanpa perbicaraan.



Kerap kita menilai indah permata itulah hiasan terbaik bagi diri, lantas melontar jauh kaca murahan dari pandangan mata.


Manusia memilih pilihan yang terbaik bagi dirinya.




Perlukan ini sekarang...!









BMS: Buat kesekian kalinya, akulah si kaca itu.... T___T


















4 comments:

farhana rahim aka paan said...

siapa nurul huda?? arwah sakit ape?? T__T
al-Fatihah...

noin said...

Al Fatihah. sakit pe weh?

ni ape cdey2 ni.. huu.. lek2

Ndea said...

Huda tu classmate kite kat USIM ni..

sakit leukemia. diketahui pd 12 Disember 2008, dan she was admitted to HUKM since that day until the day she left us, 2months later...

aen -- huhu...ok2... hee.. =) tnx..

frm said...

banyak nyee.. bsst2.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...