Sunday, July 5, 2009

Silent scream

Di pagi yang hening, lepas hantar mak ke padang di Pinggiran Batu Caves sebagai urusetia Hari Sukan Tadika PASTI. Tiba2 ayah memberhentikan kereta ke tepi, lalu melolong:

Ayah: Rahat, Rahat!


Pakcik Rahat: Ye!

Ayah: Jom pi minum.

Erk....alamak,..ayah ni... baru ingat nak borak2 ngn die mase minum berdua2an nti.
Kalau ade kawan kang die bukan nak borak ngn aq...



PCR: minum? aq dah minum da kat umah td.
'bagus2... jangan...jangan.... tidak....'

Ayah: ala, jom la kejap, borak2.. hang buat ape kat sini, melanguk je.
'Ya Allah, sesungguhnya hati suci ini nak borak2 ngn ayahnye kang...' aq mule berdoa yg bukan2..


PCR: ala, keta aku blocking keta orang la..
'Yes2! Ya Allah, buatla Pakcik Rahat x mau ikut kitorang.... buat la dia cakap: xpe lah, aq kenyang la, atau: aku segan la, ko makan ngan anak kau je la, kesian die'
Jangan, jangan, pleezeee..


Ayah: xpe la, bawak la keta hang.
ulp!

PCR: hah, ye la nti aku ikut.
'oh...tidaaakkk....' dan aq pun tewas.....



Maka duduklah aku melanguk mendengarkan perbualan orang2 tua di hadapannya.. kesian anak yang tak dapat perhatian ini. hahah.


Tapi naseb ayah x ajak PCR gi hantar aq ke asrama tadi... dapat la aq borak2 ngan ayah sambil drive td. Nyesal lak gi drive laju2, kejap je dapat borak. Semalam aq sampai umah tengah hari lagi, tapi ayah pulak kerja. Malam baru dia balik rumah...





Moral of the story:

Silent children are not silent for they have nothing to say. But actually they are shouting, screaming for an attention from inside out.








Budak mata sepet: Tak pe lah, at least dapat la jugak nasehat2 dari orang2 tua tadi.. haha. ^__^

1 comment:

ketayapputih said...

Apa yg kau rasa skrng nie akan dirasai oleh anak2 mu nanti & itulah yg kami rasa semasa kami kanak2 dulu....

Contoh: Jika kau sentiasa menghormati ibu ayahmu, nanti anak2 mu juga akan menghormati kamu.

Jika kau selalu membantah ibuayah mu, kelak kau juga akan merasainya dari anak2 mu

Contoh anak yang baik pada ibubapa ialah atok dan opah mu....

Kau perhatikan betapa anak2 mereka tetap mengambil berat kebajikan mereka wp mereka telah tiada, tidak bertekak dan bermusuh2an, baik sesama mrk atau dgn org lain (bukan saja2 anak opah & atukmu itu baik, tapi itulah reflection dari tingkah laku opah dan atukmu)

anakku...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...