Sunday, July 19, 2009

Rahsia solat di awal waktu

Artikel yang diterima ini sangat menarik malangnya saya kehilangan penulis asalnya.


Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tida k asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.


Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.


Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tida k dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.


Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar s uda h mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


Pagi yang nyaman
[Latar: Pandan Mewah Heights -- kediaman kami =)]



Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?


Tengahari yang panas
[latar: Kolej Kediman KUIS, Jun 2009]


Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita ;)




Senja nan merah
[view: Georgetown, May 2008]


Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar t ida k berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.


Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.


Usah terlalu ego untuk menitiskan air mata barang sedikit


Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.


Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya ?






BMS: peringatan buat diri sendiri!
^__^



Monday, July 6, 2009

Deflected

You have an odd feeling.

You feel it the 'A' way,

but your heart tends to make you feel the 'B' way.

You're all busted, by your own faulty I'm-okay sensation which incidentally emerged as a spontaneous reflex response when something not really okay is actually happened.



What a shame!

People lie anyway. Even to their own hearts themselves.

It's about you and the odd feeling. But what about verbally lying to someone?




Being helplessly honest

Medicine is all about confession. You disclose your past-time history wide open to the audiences in their white coats, eagerly to know about anything you have ever done for the rest of your life that makes you ended up lying helplessly in front of them.


You lie to them, that's it -- medicine wouldn't matter anymore.


But, being honest is what we appreciate the most from you patient. Off course we do understand the pain of self-disclosure is sometimes more painful than the real ailments that you are obviously suffering from.



No matter how bad it is....they have to..









BMS: But I think they are more than okay
about 'self-disclosur'-ing themselves! ^__^

Sunday, July 5, 2009

Silent scream

Di pagi yang hening, lepas hantar mak ke padang di Pinggiran Batu Caves sebagai urusetia Hari Sukan Tadika PASTI. Tiba2 ayah memberhentikan kereta ke tepi, lalu melolong:

Ayah: Rahat, Rahat!


Pakcik Rahat: Ye!

Ayah: Jom pi minum.

Erk....alamak,..ayah ni... baru ingat nak borak2 ngn die mase minum berdua2an nti.
Kalau ade kawan kang die bukan nak borak ngn aq...



PCR: minum? aq dah minum da kat umah td.
'bagus2... jangan...jangan.... tidak....'

Ayah: ala, jom la kejap, borak2.. hang buat ape kat sini, melanguk je.
'Ya Allah, sesungguhnya hati suci ini nak borak2 ngn ayahnye kang...' aq mule berdoa yg bukan2..


PCR: ala, keta aku blocking keta orang la..
'Yes2! Ya Allah, buatla Pakcik Rahat x mau ikut kitorang.... buat la dia cakap: xpe lah, aq kenyang la, atau: aku segan la, ko makan ngan anak kau je la, kesian die'
Jangan, jangan, pleezeee..


Ayah: xpe la, bawak la keta hang.
ulp!

PCR: hah, ye la nti aku ikut.
'oh...tidaaakkk....' dan aq pun tewas.....



Maka duduklah aku melanguk mendengarkan perbualan orang2 tua di hadapannya.. kesian anak yang tak dapat perhatian ini. hahah.


Tapi naseb ayah x ajak PCR gi hantar aq ke asrama tadi... dapat la aq borak2 ngan ayah sambil drive td. Nyesal lak gi drive laju2, kejap je dapat borak. Semalam aq sampai umah tengah hari lagi, tapi ayah pulak kerja. Malam baru dia balik rumah...





Moral of the story:

Silent children are not silent for they have nothing to say. But actually they are shouting, screaming for an attention from inside out.








Budak mata sepet: Tak pe lah, at least dapat la jugak nasehat2 dari orang2 tua tadi.. haha. ^__^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...