Monday, June 8, 2009

Tersalah pelik

Fuh. Alhamdulillah selamat jugak aku sampi ke blok 6 sebelum hujan makin lebat nih. Tak sesia aku pecut langkah selaju 11km/jam td sampai berpeluh2. Kalau x lencun la aku dalam kat tengah2 pandan mewah ni...


Budak kecit

Baru je tekan butang lift, ade call dari Ainun. Aku pun batalkan la niat nak naik lift, n just jawab panggilan tu kat foyer depan lift tu je. Pd masa yg sama ade la 3 orang budak perempuan baru lepas swimming menuju ke blok aku -- sorang kakak dlm umur 15thn carry adiknye ngan basikal, lbih kurang darjah dua cetu. Sorang lagi mcm darjah enam kot, jalan kaki.


When I said swimming, korang buleh bayangkan aje la mcm mane rupa diorg mase tu... (basah tu memang la!) - masing2 pakai bikini. Kaler pink, ade corak2 biru sket. Nasib baik la aku ni perempuan. Macam tu la orang2 skrg, lagi2 kat bandar macam kat tempat aku ni... They are Malay indeed, damn sure.


Diorang pun lalu sebelah aku, dan tiba2 si adik bertanya kat kakaknye : "kenapa semua orang pakai tudung ni kak?".....


Ulp!



Aku tengok sekeliling, pretty sure that I'm the only human being standing near them, and I did wearing tudung at that time. Dia pelik betol tengok aku pakai tudung!..... Sedangkan dia serta kakak2nya sedang bertel$#%*&@....??


Aku ke yang tersalah attire mase tu?


Mulanye aku yang tengah bercakap kat talipon buat2 x dengar je, tapi aku nekadkan jugak diri berpaling n pandang ke arah diorang. Si kakak macam tengah malu dengan soalan adiknye, but I'm not sure about that. Lift pon terbukak, n diorang masuk dgn basikal tu skali.


Ya Allah.


Tapi aku terpikir, katelah aku tak bercakap ngn talipon mase tu, n I'm able to say something to them, what should I say? What would I say?


1. "Ko tu pakai bikini elok sangat la hah!?" kasar. aku bukan mcm tu..

2. "O adik, pakai la tudung, tutup aurat. Pakai bikini berdosa dik.." [sangat lembut, tapi macam lemah.. xde unsur2 sarkastik, xbest]

3. senyap je sambil sengih2. [oh tidak. aku tak selemah itu!]

4. buat2 xdengar ape yg adik tu cakap. [tapi aku tak pekak!]



This is really a sensitive issue to me, and to us Muslim. Kalau bukan kerana ade panggilan tepon masa tu, memang aku dah kaunseling dah si kecik tu... aku cubit2 telinga die. [eh2 over plak...bukan aku x taw umah dia tgkat 10 tu... mak dia plak adalah perempuan yg aq citer in my previous post, yg marah2 pasal sinki tu. haha. garang! ]



Motif

Jadi ape tujuan aku cerita kat sini? tak lain tak bukan, nak mintak pendapat korang.... Apekah sepatutnye aku jawab kat budak kecik tu? Ataw pun kalau2 perkara mirip2 mcm ni berlaku dlm hidup kita lepas ni...


Kawan2 yang pernah ikut mane2 kursus perbandingan agama, silelah kongsi ilmu anda dgn sy di sini...


Budak kecit tu akan membesar. Mungkin membesar dengan mentaliti sekular itu. Bayangkan apa jadi bila dia bercampur dgn msyarakat di hari dewasanya kelak.... Mungkin akan menjadi racun yang membunuh saki-baki jiwa Muslim di akhir zaman ini.


Naudzubillah..


Tapi aku tak la mendoakan mcm tu..






budak mate sepet kaget. @__@


6 comments:

noin said...

ngee.. cam tak lyk kot aku nk komen cni.
tapi tu la,
it's hard to judge bout particular things like this.
kalo aku jadi ko..
urm.. still thinking..

Enz said...

pk aen, pk....

xpe, bg je pndpt as typikal muslim, young malay lady... hihi

cume nak taw ape yg korg pk.

p/s: lupe nk ckp - klu x pnh g kursus perbandingan agama pun xpe, sila la tolong bg pendapat skali...

zaibatsu36 said...

ala ko lempang je budak tuh...wahaha..ganas x? pastu, lpas da jatuh kt lntai tu, ko pijak lehernye burtubi2...yah~ tindakan paling zalim di dunia... ngehehe~ pastu baru nasihat cm nasihat ko first2 tu... "o adik ,pkai la tdung, tutup aurat,pakai bikini berdosa dik.." ngehehe...

Berry said...

kasut ko tumit tinggi x? ngap kan dalam mulut budak tu..

-FRM-
http://cahyahidup.com

nuarasheeq said...

sian budak tu. living in confussion. at least die jujur and beterus terang sebab die masih budak. masih xde dosa masih suci dan masih budak.
tulah tanggungjawab parents- suap didikan agama kat anak2. bukan stakat suap nasi, mcD dan sebagainya. tapi cane nak suap agama kalu nak menyuap tuh pun tak mengunyah dan menyuap? baguslah d wajibkan kursus kahwin. tapi y not d wajibkan jugak kursus parenting. bukan ke parenting pun sama berat ngan pekahwinan?
eh pe soklan ko tadi? thehehe

Ndea said...

haha xpe2...abaikan je la psl soklan aq tu...

aq sokong pasal kursus parenting tu.

makin ramai yg hanya hidup dgn nama Islam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...